Protecția sanitară în școli a elevilor și profesorilor continuă să fie un subiect controversat. Demersul autorităților de a ține situația sub control eșuează pentru că la tot pasul măsurile adoptate dau naștere la alte probleme.
În studioul emisiunii „Medika Special” a avut loc o adevărată dezbatere pe tema măsurilor sanitare din școli. Reprezentanți ai medicilor, părinților și elevilor au discutat despre problemele pe care le creează protecția sanitară a elevilor și profesorilor. Luni, 14 septembrie, începe noul an școlar, dar România nu știe nici acum cum va avea grijă de sănătatea copiilor și cadrelor didactice.
Ceea ce-i nemulțumește pe medici este faptul că aceștia sunt obligați, fără a le fi oferite și detalii despre modul în care ar trebui să acționeze sau modul în care ar putea fi plătiți, să asigure triajul epidemiologic în școlile care nu au cabinete medicale.
„Sunt impuneri din partea autorităților ca medicii de familie să meargă să facă triajul epidemiologic. Eu aș face lucrul acesta, dar mi-aș fi dorit să am timp, să-mi pot aranja programul. Mai mult, un astfel de serviciu implică niște costuri”, a explicat dr. Eugenia Nica, medic de familie și președintele Patronatelor Medicilor de Familie București – Ilfov.
Realitatea din școli, prezentată de autorități
Lăsată în grija autorităților locale, pregătirea școlilor pentru noul an școlar a atras și nemulțumirea acestora. În Prahova, de pildă, edilii au reușit cu greu să facă rost de fondurile necesare achiziționării materialelor sanitare. Mai mult, primăriile nu dispun de fonduri pentru achiziția tabletelor electronice, dispozitive care sunt necesare având în vedere că multe dintre unitățile de învățământ din acest județ au ales să funcționeze în scenariul galben.
Bogdan Toader, președintele Consiliului Județean Prahova, a explicat care este realitatea din școlile din acest județ: „A fost destul de dificil pentru că sunt multe probleme lăsate în seama autorităților locale. Mulți primari au înțeles că trebuie să facă rectificare bugetară pentru a asigura fondurile. Primarii s-au gestionat destul de bine. Trebuiau din punctul nostru de vedere acordate niște fonduri pentru începerea noului an școlar. Cel mai important lucru ar fi să găsim soluții pentru tablete, pentru copiii din scenariul galben, pentru ca ei să urmărească orele care se desfășoară în clasă. Am solicitat Ministerului de Finanțe să ne dea voie să luăm banii destinați programului „Cornul și laptele” pentru a putea cumpăra tablete, dar nu am primit niciun răspuns”.
Reprezentanții părinților și elevilor, la întâlnire cu oficialii Ministerului Educației
În apropierea începerii noului an școlar, Monica Anisie, ministrul Educației, și vicepremierul Raluca Turcan au organizat o întâlnire publică privind modul în care sunt privite măsurile de protecție sanitară din școli adoptate de administrația centrală. Prezenți la întâlnirea oficială au fost și reprezentanți ai elevilor și părinților. În direct la „Medika Special”, aceștia s-au arătat nemulțumiți de maniera în care au decurs discuțiile și au continuat să conteste măsurile sanitare care vor fi implementate în școlile românești.
„Trebuiau să facă din timp aceste alocări bugetare pentru ca noi să putem respecta acel ghid, ne interesa să putem debloca niște posturi la nivelul sistemului de învățământ. Oricât ne-am putea mobiliza, nu putem compara școala tradițională cu școala online, chiar dacă ăsta va fi trendul. Dar este doar un început timid, le vom avea doar după 3 săptămâni, o lună. Mi-am exprimat nemulțumirea că Ministerul Sănătății nu a știut să comunice. A venit cu un Ghid, mai departe de acolo descurcați-vă. Regulile trebuie să le și discutăm, mai ales că e o perioadă specială. Sunt școli unde normele nu pot fi implementate. Majoritatea școlilor vor începe în sistem hibrid pentru că pur și simplu nu au capacitatea din punct de vedere al resursei umane să asigure prezența fizică„ a atras atenția Iulian Cristache, președintele Federației Naționale a Asociației Părinților.
La fel de dezamăgiți de întâlnirea cu ministrul Educației au fost și reprezentanții elevilor. Din punctul acestora de vedere situația din școli este cu adevărat alarmantă, iar protecția sanitară a elevilor și profesorilor practic nu există. „Practic ne-am întâlnit ca să avem de unde pleca, am primit asigurări că lucrurile merg bine în teritoriu, deși semnalele pe care le-am primit arată contrariul. Știm că multe școli care ar putea să înceapă pe verde încep pe galben pentru că nu pot asigura măsurile sanitare pentru elevi și pentru profesori. Știm că sunt școli care nu au stocuri de materiale de protecție. Tot tergiversăm acea achiziție a tabletelor. Nu avem nicio veste nouă, din păcate”, a declarat Rareș Voicu, președintele Consiliului Național al Elevilor.
În funcție de specificul fiecărei unități de învățământ, Ministerul Educației a impus 3 scenarii după care activitatea didactică trebuie să se desfășoare. Scenariul verde, care prevede ca orele de curs să se realizeze în forma clasică, scenariul galben, care pe lângă cursurile din clase oferă posibilitatea lecțiilor online, și scenariul roșu, care presupune exclusiv învățământul online.