Un studiu realizat în Australia arată că rețelele de socializare alimentează, prin reclame, pofta de adicție a persoanelor dependente de alcool și jocuri de noroc. Practic, utilizatorilor le sunt prezentate forțat reclame la băuturi alcoolice sau la sălile de jocuri de noroc. Cercetarea arată că persoanele vulnerabile sunt practic „vânate” de marketingul de pe rețelele sociale.
Studiul a fost realizat la Universitatea din Queensland și evidențiază faptul că reclamele la jocuri de noroc și alcool ar putea fi promovate de multe ori într-o perioadă scurtă, vizate fiind persoanele dependente de alcool sau jocuri de noroc.
„Acest raport este doar vârful aisbergului în ceea ce privește ceea ce știm despre modul în care companiile de alcool și jocuri de noroc colectează și folosesc datele oamenilor pentru a-i viza cu produsele lor dăunătoare și addictive,” a declarat dr. Giselle Newton, cercetătoarea principală a raportului, potrivit The Guardian.
Cercetătoarea mai spune și faptul că „persoanele care încearcă să-și țină în frâu dependența de alcool sau să renunțe la jocurile de noroc nu doresc să fie vizate de reclame care promovează aceste produse și spun că este dificil să evite aceste reclame promovate de rețelele sociale, așa cum este Facebook.”
Cercetarea, finanțată de VicHealth și Fundația pentru Cercetare și Educație în domeniul Alcoolului (Fare), a recrutat 10 persoane care au avut experiențe legate de dependența de alcool și cea de jocuri de noroc.
Studiul a constatat că cele 10 persoane au fost „etichetate” de Facebook în postări ce aveau legătură cu produsele alcoolice sau cu firmele care dețin platforme de jocuri de noroc. Studiul a mai constatat că 201 companii care produc alcool și 63 de care au afaceri în domeniul jocurilor de noroc au oferitt, la rândul lor, date către Facebook despre acei utilizatori, permițând astfel o promovare mai mare a reclamelor.
Advertiserii fac schimb de informații cu platformele sociale precum Facebook despre utilizatorii lor, inclusiv atunci când o persoană accesează un site web sau folosește o aplicație, pentru a direcționa în continuare publicitatea.
Raportul mai arată că participanții erau conștienți că istoricul lor de navigare putea fi folosit pentru a le afișa reclame online, dar au fost „deosebit de alarmați să afle că respectivele companiile le-au oferit datele către Facebook pentru a fi direct vizați” mai spune dr. Giselle Newton. Unii participanți au spus că ar trebui să existe opțiuni pentru a renunța la reclamele de alcool sau jocuri de noroc online.
În Australia există un adevărat curent îndreptat împotriva promovării platformelor de jocuri de noroc în mediul online. Guvernul federal este presat să își prezinte răspunsul mult așteptat la un raport al fostului deputat laburist Peta Murphy, care a recomandat o interdicție totală a reclamelor online la platformele care promovează jocurile de noroc.