Sfatul specialistului Știri

STUDIU: Principiul PETER sau cum poate o promovare să te transforme într-un incompetent

O serie de studii făcute de psihologi arată faptul că promovarea la locul de muncă are venerabilitățile ei. De cele mai multe ori, ajunși în funcții cheie, angajații pricepuți într-un domeniu de activitate ajung până la urmă să-și dovedească incompetența în noua poziție.

Aceste studii au pornit de la „Principiul Peter”, potrivit căruia „orice angajat tindă să se ridice la nivelul său de incompetență”. Cel care a enunțat acest principiu este pedagogul canadian Laurance J Peter. În urma unei experiențe personale pe care a avut-o la școala în care preda cu colegii săi promovați într-o funcție de conducere, acesta a relatat despre schimbările acestora de comportament, mai ales în ceea ce privește modul în care și-au asumat noile responsabilități, într-o carte. Volumul a văzut lumina tiparului în 1969 și explică faptul că foarte mulți oameni au fost promovați în funcții pe baza performanțelor pe care le aveau în pozițiile inferioare, fără a se lua în calcul și capacitatea acestora de a face față noilor responsabilități.

„Principiul Peter” a stat la baza a numeroase studii realizate în ultimii ani, însă cel mai recent a avut în centru 131 de companii din domeniile IT, vânzări, producție sau servicii, care au utilizat aceleași metode de implementare a managementului performanței. Cercetătorii au inclus în studiul lor peste 39,000 de angajați din vânzări, 1553 dintre aceștia fiind promovați în funcții de conducere în ultimii 6 ani.

Așa cum ar fi fost normal, cei mai buni vânzători ar fi trebuit să fie și cei mai buni manageri. Studiul a demonstrat însă contrariul. „Cei mai buni oameni de știință și ingineri – și aceasta include toți acei fondatori de start-up – s-ar putea să nu fie persoanele potrivite care să conducă în cele din urmă organizația sau să conducă o echipă” este concluzia la care a ajuns Kelly Shue, coordonator al studiului și profesor la Școala de Management a Universității Yale, citată de BBC.

Există însă și un paradox al acestei situații. Chiar dacă noile reponsabilități îi copleșesc pe noii șefi, subordonații îi tratează cu respect pentru că și-au dovedit deja capacitatea la locul de muncă. În urma unui alt studiu, profesorul Amanda Goodall, din cadrul Școlii de Management Cass, din Londra, a descoperit faptul că doar 13% dintre cei 28,000 de angajați cu care a stat de vorbă s-au declarat nemulțumiți de noii șefi. „Există această credință că, dacă faci un MBA sau alte forme de formare în management, atunci înseamnă că ești [automat] un bun manager, dar toate probele noastre arată că nu este absolut deloc cazul”, spune Amanda Goodall.