Exclusiv Sănătatea în România Sfatul specialistului

SFATURILE LUI DR. MENCI: Care este modul corect de pregătire a cărnii? Prăjită, fiartă, friptă, coaptă sau tocată?

Carnea este un aliment sănătos, care nu trebuie să lipsească din dieta omului. Totuși, în funcție de modul în care o preparăm, mâncarea rezultată poate fi sănătoasă sau, din contră,  ne poate îmbolnăvi.

Prof. univ. dr. Gheorghe Mencinicopschi spune că modul cel mai nesănătos în care poate fi pregătită carnea, indiferent că e de porc, vită, pui sau curcan, este prin prăjire. Iar acest proces include și șnițelele, despre care dr. Menci spune că sunt la fel de nesănătoase cum e carnea prăjită.

“Din start carnea prăjită nu e sănătoasă, pentru că de foarte multe ori folosim grăsimi care nu sunt rezistente la prăjit, care se descompun în substanțe periculoase, care în timp pot genera ulcer sau cancer de stomac sau colon. În momentul prăjirii, mai ales când folosim uleiuri nerezistente, se generează substanțe de tipul hidrocarburilor policiclice aromate, dioxinelor. Deci să evităm prăjitul cărnii și prepararea ei sub formă de șnițele. Șnițelul presupune o îmbinare nesănătoasă între carne și cuvertura aceea, care e făină, adică amidon, deci zaharuri care se descompun în glucoză”,  a spus dr. Menci la Medika TV.

Modul ideal în care poate fi preparată carnea pentru a fi sănătoasă e fie la cuptor, fie prin fierbere. Depinde însă de măiestria bucătarului ca aceasta să fie și gustoasă.

“Carnea coaptă – preparată la cuptor – este o formă indicată de preparare a cărnii. Dacă avem un cuptor cu temperatură controlată, atunci lucrurile vor fi și mai bine ținute în frâu. Iar dacă avem și o rețetă deosebită și talent la gătit, va rezulta un fel de mâncare nu doar sănătos, ci și gustos. Carnea fiartă e din nou un mod corect de a prepara carnea și de asemenea depinde de imaginația celui care o pregătește ca să iasă și un aliment gustos, nu doar sănătos”,  spune dr. Menci.

Pe de altă parte, profesorul Mencinicopschi nu recomandă carnea tocată, pentru că prin acest proces grăsimile oxidează, devenind astfel nocive. Pentru prepararea cârnaților ori ardeilor umpluți, de pildă, poate fi folosită în schimb o metodă de tocare a cărnii din bătrânii, despre care dr. Menci spune că este mai sănătoasă.

“Carnea tocată nu e indicată. Cu cât tocăm mai fin o carne, cu atât suprafața de contact a grăsimilor din carne va crește, iar aceste grăsimi se vor oxida, ceea ce înseamnă boală, într-un timp mai lung sau mai scurt. Grăsimile oxidate sunt nocive, sunt grăsimi care generează multe din bolile civilizației moderne. Acestea au un efect puternic pro-inflamator. Totuși, dacă vrem să preparăm cârnați, un mod mai puțin agresiv e să-i facem la bardă, cum se obișnuia la țară, adică să tăiem carnea în bucăți mai mari, ca să limităm suprafața de contact a grăsimilor cu oxigenul din aer”,  ne sfătuiește prof. univ. dr. Gheorghe Mencinicopschi.