Stil de viață Utile

SECRETELE NUTRIȚIEI. De ce sunt recomandate lactatele în diete?

La ultima întâlnire la emisiunea Secretele Nutriției de la Medika TV, dr. Laura Ene, medic primar diabet, nutriție și boli metabolice, a vorbit despre importanța prezenței laptelui și a produselor din lapte de origine animală în alimentația zilnică. Laptele și produsele lactate au o valoare energetică slabă dacă le alegem pe cele degresate, dar nu complet lipsite de grăsime (pentru că acestea conțin agenți de ameliorare precum amidonul).  În dietele persoanelor care își doresc să slăbească, în mod bligatoriu trebuie alese brânzeturile moi și lactatele parțial degresate ( de la 1,5% la 2 % grăsime). În dietele pentru slăbit, laptele poate fi un aliat de nădejde pentru că scade sindromul metabolic, manifestat și prin circumferință abdominală mărită.  

Laptele de origine animală și lactatele conțin macronutrienți, dar și micronutrienți precum potasiu, fosfor, sodiu. Laptele completează o  dietă cu calciul foarte necesar pentru sănătatea oaselor, a tractului digestiv, a inimii, mușchilor și contracției musculare, a membranelor celulare.

Există și alte beneficii ale consumului de lapte, lactate și brânzeturi. În primul rând, aceste alimente sunt cea mai bună sursă alimentară de calciu. Dar, laptele și lactatele sunt un cocktail de vitamine. Raportul calciu-fosfor este supraunitar, iar prezența vitaminei D favorizează absorbția potrivită la nivelul sistemului osos. Vitaminele A și D există în proporții generoase: doza zilnică recomandată de lapte oferă 30 % din necesarul de vitamina A, 30 %  din vitamina B2 și 10 % din necesarul zilnic de PP. Laptele conține și B-uri din belșug.

În mod special, copiii, adolescenții, gravidele, lăuzele și bătrânii trebuie să includă laptele în dieta zilnică.  Dozele zilnice de lapte recomandate, în funcție de vârstă, sunt următoarele:

Copiii până în 12 ani: 400-6000 mililitri/zi  

Adolescenți: 300-500500 mililitri/zi

Femei gravide 400-600 500 mililitri/zi

Adulți: 300 500 mililitri/zi

Vârstnici: 500 mililitri/zi

Consumul de lapte, lactate și brânzeturi crește imunitatea, efect datorat conținutului de proteine de calitate superioară și de vitamine. Ajută la asimilarea acidului folic; cu 700 de mililitri de lapte, zilnic, ne pute asigura necesarul de acid folic cu care luptăm împotriva anemiei și cu riscul de boli cardiovasculare și accident vascular.

Laptele are și proprietăți antitumorale fiind un bun aliat în lupta cu cancerul de colon, dar și cu alte forme de cancer precum cel de piele. În raport cu riscul de cancer de colon, proprietățile antitumorale ale laptelui constau în efectul de reducere a compușilor cancerigeni din tractul gastro-intestinal.

Dacă nu tolerați laptele, îl puteți înlocui cu iaurt, lapte bătut, sana, iar dacă sunteți vegetarieni puteți opta pentru lactate vegetale cum sunt laptele de soia sau brânza tofu, dar atenție la coloranți, conservanți, zaharuri suplimentare în conținutul acestora!