O inițiativă a Ministerului Sănătății de a angaja consilieri școlari în fiecare unitate de învățământ din România scoate în evidență carențele pe care sistemul de educație le are din acest punct de vedere. Specialiștii în domeniu susțin că este nevoie de prezența lor în școli pentru ca elevii să poată fi înțeleși.
În momentul de față, numărul consilierilor școlari sau al psihologilor care-i consiliază pe elevi este extrem de scăzut. Un singur astfel de specialist trebuie să aibă grijă de peste 800 de copii.
„Un consilier școlar are în lucru un număr de 800 de elevi, ceea ce poate să însemne o grădiniță și o școală sau mai multe unități. Este nevoie ca în fiecare școală să existe un cabinet și să existe mai multă disponibilitate, dar trebuie să punctăm și nevoia de psiholog în fiecare școală. Trebuie spus că un consilier școlar nu este neapărat psiholog. El poate fi psiholog, poate fi sociolog sau poate fi psihopedagog”, a explicat psihologul Lorena Diaconescu, în direct la Medika TV.
Nevoia de psihologi în școli este mare, având în vedere că, din cauza evoluției mijloacelor tehnologice, comportamentul copiilor s-a schimbat radical, iar pentru multe familii și chiar cadre didactice este foarte greu să-i înțeleagă.
„Eu aș face pledoarie pentru prezența unui psiholog în fiecare școală. De ce? Pentru că am văzut foarte bine că în ultimii s-au întâmplat niște schimbări cu care și noi adulții ținem pasul destul de greu. Și aici mă refer la schimbarea de comportament și de funcționalitatea creierului copilului născut în era digitală. Este nevoie ca cineva să descopere și să observe aceste comportamente și să găsească o cale comunicare, astfel încât relația dintre copii să se îmbunătățească. Ei nu mai comunică și socializează la fel cum o făceau altă dată, dar și comunicarea dintre copii și părinți sau copii și cadre didactice”, a mai spus psihologul Lorena Diaconescu.
Copiii din era digitală, sunt de părere specialiștii, au un comportament total diferit față de cel al generaților anterioare.
„Ei sunt foarte diferiți de generațiile dinainte. Dacă urmărim cum relaționează copiii astăzi, este total diferit, felul în care își fac niște semne, felul în care își vorbesc, care reacționează la anumite lucruri. Dacă suntem atenți să urmărim o să vedem aceste diferențe. Copiii din era digitală sunt neînțeleși și neascultați”, a explicat psihologul Lorena Diaconescu.