Sănătatea în România Știri

S-AU TREZIT PESTE NOAPTE CĂ NU MAI SUNT ASIGURAȚI! Ce a descoperit CNAS în legătură cu mai mulți români care s-au aflat în șomaj tehnic

Mai mulți români aflați în șomaj tehnic s-au trezit peste noapte că nu mai sunt asigurați, pierzându-și calitatea de asigurat în Sistemul Informatic Unic Integrat (SIUI), cu toate că angajatorii viraseră sumele aferente contribuțiilor la asigurările sociale de sănătate.

Situația a fost descoperită după ce Casa Națională pentru Asigurări de Sănătate a primit mai multe sesizări de la persoane aflate în această situație.

Reprezentanții CNAS au mers pe fir și au descoperit că totul s-ar fi întâmplat din vina angajatorilor.

”Din analiza situaţiilor semnalate, am constatat că în Declaraţia 112, începând cu luna aprilie 2020, mai mulţi angajatori nu au încadrat corect personalul aflat în şomaj tehnic şi nu a fost specificată perioada în care personalul s-a aflat în şomaj tehnic. Astfel, în datele importate de la ANAF în SIUI s-au preluat informatic formularele în care personalul aflat în şomaj tehnic a fost înscris la categoria salariat cu contribuţie zero la sănătate. Conform reglementărilor în vigoare din sistemul de sănătate, o persoană care nu contribuie la fondul de sănătate şi nici nu este încadrată într-o categorie scutită de plata contribuţiei îşi pierde automat calitatea de asigurat la 90 de zile de la data ultimei plăţi a contribuţiei”, explică CNAS într-un comunicat de presă.

Problema creată de angajatori nu poate fi remediată decât tot de ei, mai spun reprezentanții CNAS. Aceștia trebuie să depună declarații rectificative, în baza cărora statutul de asigurat să fie din nou recunoscut de SIUI.

”Este mai mult decât regretabil că cei care întâmpină deja neajunsuri cauzate de faptul că au fost nevoiţi să intre în şomaj tehnic trebuie să suporte acum şi piedici în accesarea serviciilor medicale de care au nevoie. Este obligaţia noastră să asigurăm accesul la servicii medicale. De aceea, deşi această problemă nu a fost generată de casele de asigurări de sănătate sau de sistemul informatic al CNAS, încercăm să identificăm cele mai bune soluţii împreună cu colegii din ANAF pentru ca oamenii să nu se mai confrunte cu situaţia de a nu putea beneficia de serviciile medicale necesare”, a declarat preşedintele Casei Naționale pentru Asigurări de Sănătate,  Adela Cojan, citată în comunicatul instituţiei.