Cercetătorii de la Laboratorul de Științe Cognitive Clinice de la Universitatea București avertizează că în această perioadă oamenii sunt expuși unui volum foarte mare de informații, iar avalanșa de informații poate avea o acțiune negativă asupra psihicului. ”Recent s-a pus problema unei posibile amenințări în acest sens: distresul psihologic rezultat din expunerea repetată la o cantitate foarte mare de informații din media.” se arată într-un material dat publicității, având drept sursă un studiu recent publicat în revista Health Psychology.
”Expunerea 24/7 la informațiile din media poate amplifica senzația de amenințare și poate activa răspunsul „luptă sau fugi”, care ulterior poate determina probleme de sănătate.” Anterior, au existat cercetări care au demonstrat că, în cazul unor dezastre naturale, atât durata expunerii cât și tipul de informație la care suntem expuși pot avea consecințe negative.
”În timpul unor perioade de incertitudine ridicată, oamenii pot avea tendința de a se baza pe informația din media pentru evaluarea riscurilor și pentru recomandări cu privire la metodele de protecție împotriva acestora, deoarece nivelul anxietății tinde să crească în fața unor amenințări incerte și dificil de controlat.” se mai arată în avertismentul Laboratorului de Științe Cognitive.
Distresul alimentat de informația din media poate încuraja comportamente specifice, cum ar fi comportamentul de consum sau cel care vizează sistemul de sănătate.
Pentru prevenirea distresului cauzat de informația din mass media la care suntem expuși, autorii fac următoarele recomandări:
- Prezentarea informației de către media într-un mod care să evite senzaționalul și imaginile care pot șoca;
- Publicul poate să își aleagă un număr limitat de surse (spre exemplu, două – trei) care reprezintă încredere și care pot fi verificate pentru acuratețea informațiilor de unde să poată extrage informații;
- Desfășurarea unor cercetări pentru oferirea unor informații bazate pe dovezi;
- Buna informare și comunicare cu privire la comportamentele de siguranță;
- Promovarea unor acțiuni raționale și încurajarea unui consum moderat de informație mass-media.