Mulți oameni apelează la „Dr. Google” să-și pună singuri un diagnostic pe baza unor simptome pe care le au și să solicite sfaturi medicale. Răspunsurile la întrebările de acest gen, formulate online, sunt însă corecte doar într-o treime din cazuri, potrivit unei noi cercetări a Universității Edith Cowan (ECU), publicată în Australia și citată de Medical Express.
Studiul a analizat 36 de verificatori internaționali de simptome pe internet și a descoperit că diagnosticul rezultat a fost corect doar în 36% din cazuri.
De asemenea, cercetarea a constatat că sfaturile furnizate cu privire la momentul și locul unde să solicite cineva îngrijiri medicale au fost corecte în 49% din cazuri.
S-a estimat că numărul de căutări în Google referitoare la sănătate este de aproximativ 70.000 în fiecare minut. Aproape 40% din australieni caută informații de sănătate online pentru a se auto-trata.
Autorul principal, Michella Hill, a declarat că rezultatele ar trebui să-i pună pe gânduri pe oameni.
„În timp ce poate fi tentant să folosești aceste instrumente pentru a afla care poate fi cauza simptomelor tale, de cele mai multe ori sunt nesigure în cel mai bun caz și pot fi periculoase în cel mai rău caz”, a spus ea.
Potrivit autorului, verificatorii de simptome online pot oferi un fals sentiment de securitate. „Realitatea este că aceste site-uri web și aplicații ar trebui folosite cu precauție, deoarece acestea nu privesc întreaga imagine – nu știu istoricul dumneavoastră medical sau alte simptome. Persoanele care nu au cunoștințe medicale ar putea crede că sfaturile pe care le primesc sunt corecte sau că starea lor nu este gravă, când de fapt ar putea fi”.
Cercetările au descoperit că sfaturile pentru triaj, adică unde și când să solicitați asistență medicală, au oferit rezultate mai precise decât pentru diagnostice. „Am găsit că sfatul pentru a solicita îngrijiri medicale pentru cazuri de urgență și îngrijiri urgente a fost bun în jur de 60% din cazuri, dar pentru non-urgențe au scăzut la 30 până la 40%”, a spus autoarea studiului.
Michella Hill a mai spus că aceste site-uri nu trebuie în nici un caz să înlocuiască vizita la doctor. Pot fi însă de ajutor prin furnizarea mai multor informații după ce medicul a pus un diagnostic.