Românii se numără printre cetățenii Uniunii Europene care merg cel mai rar la un control stomatologic. Deși există servicii stomatologice de calitate, interacționăm cu un medic stomatolog abia atunci când resimțim durere de dinți. Prof. univ. dr. Mihai Juncar, medic primar chirurgie maxilo-facială, Clinica MaxiloMED, a explicat la Maraton Medika TV care sunt cauzele care-i determină pe români să meargă mai rar la un control stomatologic.
Când vine vorba despre adresabilitate pentru servicii stomatologice, România este una dintre țările din spațiu comunitar ai cărei cetățeni interacționează foarte puțin cu un medic stomatolog. Fiecare dintre noi ar trebui să meargă de două ori pe an la un control stomatologic, pentru a preveni o durere de dinți. În realitate, doar foarte puțini români trec pragul cabinetului unui medic stomatologic în acest interval.
Mergem la stomatolog când avem durere de dinți
În realitate, a explicat prof. univ. dr. Mihai Juncar, medic primar chirurgie maxilo-facială în cadrul Clinicii MaxiloMED, cei mai mulți români merg la un control stomatologic atunci când simt durere de dinți. De fapt, orice durere de dinți îi aduce pe pacienți în cabinetul unui medic stomatolog. Pentru a preveni o astfel de problemă, este necesar să mergem la un control stomatologic de două ori pe an.
„Am dobândit cu toții un obicei acela de a merge la medic atunci când ne doare. Adică în momentul în care suntem constrânși, adică nu în momentul când credem noi sau când este un interval de 6 luni de la ultima consultație” a explicat prof. univ. dr. Mihai Juncar, la Maraton Medika TV – Sănătatea dentară în România.
Control stomatologic în zonele defavorizate
Dincolo de obiceiul de a merge la un medic stomatologic atunci când apare durerea de dinți, în multe cazuri oamenii nu pot beneficia de un control stomatologic pentru că locuiesc în zone îndepărtate, multe dintre ele defavorizate, unde accesul la servicii medicale este limitat. De asemenea, având în vedere specificul acestor zone, mulți medici se gândesc dacă o investiție într-un cabinet stomatologic, de exemplu, având în vedere adresabilitatea scăzută, poate fi rentabilă și din punct de vedere economic.
„Sunt zone și anumite comunități unde accesul este limitat la anumite servicii publice însă din păcate sunt puțini medici care sunt stimulați să meargă în zonele respective. Un factor poate să fie că inclusiv pentru medic poate fi dificil să meargă până acolo. Un alt aspect este legat de costurile infrastructurii, adică dacă un medic sau o entitate care prestează activitate medicală, decid să facă un punct de lucru într-o anumită localitate, și constată că există o adresabilitate scăzută din partea pacienților. Atunci ar putea să fie o problemă în ceea ce privește amortizarea investiției” a mai spus prof. univ. dr. Mihai Juncar, la Maraton Medika TV – Sănătatea dentară în România.