Legea sănătăţii, adoptată până la sfârşitul anului

Ministrul Sănătăţii, Vasile Cepoi, a declarat vineri, într-o conferinţă de presă susţinută la Târgu Mureş, că proiectul legii sănătăţii va fi prezentat în Guvern până la sfârşitul lunii iunie şi este posibil ca până la finele anului aceasta să fie adoptat în Parlament.
‘Legea se elaborează până la sfârşitul lunii iunie, imediat după alegeri va fi prezentată în Guvern pentru asumarea ei de Guvern, după care va fi supusă dezbaterii publice pe site-ul Ministerului Sănătăţii, iar în septembrie va intra în Parlament. Dacă Parlamentul o va aproba, ea poate fi gata până la sfârşitul anului’, a spus Vasile Cepoi, care a participat la Târgu Mureş la cea de-a doua ediţie a conferinţelor ‘Amfiteatrul de sănătate’ cu tema ‘Spitalul public, între anacronism şi eficienţă’. Ministrul Sănătăţii a precizat că în prezent se poartă consultări cu toţi actorii interesaţi în elaborarea acestui proiect de lege pentru a afla care sunt aşteptările populaţiei şi a celor care participă la sistemul de sănătate de la acest proiect de lege.

‘Am discutat despre reorganizarea spitalelor şi s-au tras mai multe concluzii: pentru creşterea calităţii serviciilor medicale în spitale în beneficiul pacienţilor este necesar un management mai performant al spitalelor. Acest management mai performant nu se poate în actuala formă de organizare a spitalelor, respectiv instituţii publice bugetare. Atâta vreme cât personalul medical va fi considerat personal bugetar şi instituţia va funcţiona în limita constrângerilor date de legislaţia pentru instituţiile bugetare, posibilitatea dezvoltării asistenţei medicale spitaliceşti ca urmare a unui management mai performant este limitată. Această propunere nu este nouă, a fost confirmată astăzi, iar toate discuţiile au opinat pentru această soluţie’, a subliniat ministrul Sănătăţii.

Vasile Cepoi a anunţat că s-a identificat faptul că o reorganizare a spitalului ca o unitate nebugetară constituie din punct de vedere tehnic şi juridic o problemă şi că la această dată specialişti din Ministerul Sănătăţii, din Ministerul Justiţiei şi din Ministerul de Finanţe caută soluţii pentru o astfel de organizare.

‘S-a lansat noţiunea de fundaţie, dar o fundaţie cu specific pentru spital, nu în sensul celei definite de OUG 24, ci cu caracter special, o fundaţie-spital. Termenul de fundaţie nu ar fi cel mai potrivit pentru a defini această structură pentru că percepţia populaţiei privind conţinutul acestei denumiri face ca această formă de reorganizare să nu fie acceptată sau înţeleasă. Afirmaţia mi se pare corectă. Spun unitate nebugetară până vom găsi o formulare mai clară’, a susţinut ministrul.
Acesta a subliniat că spitalele funcţionează în limita constrângerilor legislaţiei bugetare, fapt ce le limitează dezvoltarea şi că dacă un spital public doreşte şi are posibilitatea să intre într-o relaţie contractuală cu un asigurator privat, poate să facă acest lucru, să aducă venituri suplimentare printr-o muncă suplimentară a personalului, dar nu poate să-şi remunereze angajaţii suplimentar.

Cepoi a susţinut că, de asemenea, dacă un manager vrea să-şi motiveze personalul în funcţie de volumul şi calitatea activităţi, nu poate din cauza constrângerilor legii şi că, la fel, dacă managerul consideră că cererea de servicii a populaţiei necesită dezvoltarea unei activităţi, nu poate să o facă pentru că numărul de personal este stabilit la nivel central şi trebuie să se încadreze într-o limită.

‘Un alt aspect: veniturile pe care medicii le pot realiza într-o unitate spital bugetară sunt limitate de legea salarizării şi ei desfăşoară activităţi în regim privat după programul de lucru şi sunt acuzaţi că o fac în timpul programului, ceea ce duce la suspiciunea de concurenţă neloială. Un spital unitate nebugetară ar putea să-şi organizeze o activitate de tip privat în cadrul spitalului, în afara orelor de program al medicilor, pentru ca medicul să nu fie nevoit să plece în afara spitalului, poate să o facă în spital, aduce un venit suplimentar şi nu poate fi acuzat de concurenţă neloială, medicul îşi rotunjeşte veniturile. Această reorganizare nu înseamnă privatizarea spitalului, faptul că poate să acorde şi servicii medicale cu plată pacienţilor care doresc acest lucru nu înseamnă privatizarea, iar reorganizarea lor ca unitate nebugetară nu este obligatorie, ci opţională’, a precizat ministrul.
Vasile Cepoi a mai spus că dacă nu se identifică o echipă managerială competentă care să transforme spitalul într-o unitate nebugetară este un risc foarte mare ‘pentru că ai libertatea unui management performant, dar şi responsabilităţi foarte mari’, dar că în condiţiile de faţă dacă un manager îşi poate ascunde neperformanţa acuzând constrângerile legale, în momentul reorganizării această acuză nu mai poate exista.

‘O altă problemă este politizarea managementului spitalelor. Dorim o profesionalizare a managementului spitalului, iar pentru a reduce influenţa nefastă a unor decizii politici locale propunerea este ca spitalul să aibă un consiliu de administraţie cu reprezentanţi din toate structurile, care îi reprezintă pe pacienţi, iar atribuţiile acestui CA trebuie să fie în a decide, a angaja managementul spitalului’, a subliniat Vasile Cepoi.

Categorii: Știri

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Fill out this field
Fill out this field
Te rog să introduci o adresă de email validă.

Ți-ar putea plăcea