Copiii și adolescenții ar putea experimenta depresia și anxietatea la mult timp după ieșirea din izolare, iar sistemele de sănătate trebuie să fie pregătite cu servicii clinice care să răspundă unui val de pacienți din această categorie și cu acest tip de probleme. Este concluzia la care au ajuns autorii unui studiu derulat la nivel universitar, în Marea Britanie. Cercetarea se bazează pe 60 de lucrări preexistente, pe tema izolării, singurătății și sănătății mintale în cazul tinerilor cu vârste între 4 și 21 de ani. Rezultatele analizei sunt publicate, luni, în Jurnalul Academiei Americane de Psihiatrie pentru copii și adolescenți și sunt preluate de medicalexpress.com
Conform concluziilor, tinerii care au experimentat singurătatea în izolare sunt de trei ori mai expuși depresiei în viitor, iar această predispoziție nu trebuie urmărită doar în viitorul imediat, ci efectele ei le-am putea constata pe o perioadă de 9 ani de acum încolo.
Studiile scot în evidență o legătură între singurătate și un risc mai mare de probleme mntale pentru tineri. Există, de asemenea, dovezi că durata resimțirii singurătătții poate fi mai importantă decât intensitatea acestui sentiment și, deci, acest indicator este mai important de luat în seamă când este vorba despre creșterea riscului de depresie viitoare.
Rezultatele studiului ar trebui să constituie un avertisment pentru factorii de decizie care ar trebui să se gândească cum vor răspunde sistemele sanitare cererii în creștere pentru servicii clinice de consiliere și suport psihologic, în anii următori, peste tot în lume.
Coordonatoarea studiului, dr. Maria Loades, psiholog clinician la Departamentul de Psihologie al Universității Bath, Marea Britanie, avertizează: ”Din analiza noastră reiese clară că există strânse legături între singurătate și depresie în cazul tinerilor, cu riscuri imediate, dar și cu efecte întârziate uneori, ceea ce poate însemna că poate dura până la 10 ani pentru a înțelege cu totul amploarea impactului pe care criza COVID-19 a avut-o asupra sănătății mentale.”
În contextul în care, în multe țări, copiii revin la cursuri, cercetarea poate oferi informații folositoare pentru modul în care va fi gestionat și acest proces. ”Avem motive serioase să credem că durata singurătății impactează mai mult decât intensitatea sentimentului de singurătate, și creează această predispoziție pentru depresie. Acest lucru înseamnă că revenirea la normalitate, cât mai curând posibil, este importantă. Cu toate acestea, modul în care este gestionată această revenire contează atunci când discutăm despre conturarea sentimentelor și experiențelor tinerilor raportate la această perioadă. În cazul celor mici, la reîntoarcerea la școală trebuie să acordăm atenție importaței jocului, ajutându-i să se reconecteze cu prietenii și să-și revină după această perioadă de izolare.”