Îmi asum răspunderea pentru ordinului referitor la informaţiile de interes public

raed-arafatSecretarul de stat în Ministerul Sănătăţii, Raed Arafat a declarat, joi seară, la Ploieşti, că îşi asumă răspunderea pentru semnarea ordinului referitor la informaţiile de interes public ce pot fi comunicate şi informaţiile exceptate de la comunicare la nivelul ministerului, arătând că, dacă ar fi vorba despre reproşuri, atunci şi el ar putea spune că ‘unii nu şi-au făcut treaba complet’, în condiţiile în care documentul a fost avizat de direcţii de specialitate şi jurişti.

‘Nu. Eu atunci îl înlocuiam pe domnul ministru oficial, eu conduceam ministerul oficial atunci, îmi asum răspunderea, normal, că am semnat acest ordin. Nu este chestie de reproşuri aici că şi eu pot să reproşez celor care l-au avizat, că aveau o listă de avizatori de vreo 12 persoane sau zece persoane, direcţii de specialitate, jurişti, una, alta. Deci, şi eu pot să reproşez că unii nu şi-au făcut treaba complet. Nu este moment de reproşuri. Aici este momentul că într-adevăr anumite chestii trebuie revizuite, vor fi revizuite şi va fi republicat’, a declarat Arafat, întrebat dacă a primit reproşuri în minister pentru că a dat acel ordin.

Secretarul de stat a explicat că, într-adevăr, unele fraze sunt interpretabile, probleme în acest sens apărând la una dintre liste care va fi revizuită.

‘Nu sunt documente secretizate. (…) Este vorba de o singură listă unde este o problemă într-adevăr de interpretabilitate în ea. (…) Acum, ce a anunţat astăzi domnul ministru era clar, deci ordinul, mai ales această listă, va fi revizuită, va fi repusă ca şi limbaj şi ca şi conţinut. Sunt anumite lucruri, cum ar fi fraza în care scrie că ‘documentele care pot fi considerate secret de serviciu’. Nu e corectă, e foarte interpretabil şi aveţi dreptate aici. Deci, domnul ministru a anunţat astăzi că va fi revizuit după care va fi republicată lista într-un mod mult mai clar şi mult mai corect, însă necesitatea lui nu noi am decis-o, este solicitată. Prin lege se solicită ca fiecare instituţie să aibă astfel de documente care să zică ce documente pot fi date, ce documente… sau mai degrabă să stabilească care sunt documentele ce nu pot fi date complet’, a precizat Arafat.

El a explicat, referitor la statele de plată, că salariile angajaţilor ministerului care nu deţin funcţii de conducere sunt confidenţiale.

‘De exemplu, statul de plată nu înseamnă că nu vă dau cât sunt sumele care se plătesc pe salarii, dar eu nu pot să mă duc la un angajat al ministerului care nu are funcţie de conducere, să iau statul de plată şi să vă spun ‘angajatul X are salariul cutare’. Nici dumneavostră nu vă convine. Noi vă dăm salariile de la minister. Şi acum asta facem. Demnitarii le trec în declaraţia de avere (…), dar în general în minister noi suntem obligaţi să păstrăm confidenţialitatea. Putem să vă dăm statul de funcţii cu toate funcţiile şi ce salarii sunt, dar fără nume’, a spus acesta.

De asemenea, Raed Arafat a arătat că divulgarea unor date în cazul litigiilor poate afecta cercetarea penală ori procesul.

‘Dacă este un litigiu, şi acolo este explicat clar, dacă divulgarea anumitor date poate să afecteze cercetarea penală sau procesul, atunci da, sunt anumite date care poate temporar nu se dau pentru că au un impact pe asta. Şi scrie acolo ‘concluziile controlului nu se pot da, constatările se pot da’, dar eu nu pot să vă dau raportul de control care poate să includă acolo multe date personale. (…) Asta nu înseamnă că dacă îmi cereţi într-un control ce s-a întâmplat că nu vă dau ce s-a întâmplat, dar poate că într-adevăr nu o să vă dau numele unor oameni cărora poate le fac rău până ce nu termină justiţia şi să spună că într-adevăr este vinovat, că nu eu decid dacă este vinovat sau nu. Şi asta este o chestie de protecţie a confidenţialităţii, care poate să facă ministerul vulnerabil şi atunci, dacă eu dau astfel de date şi cineva dă ministerul în judecată că ai divulgat nişte date şi uită-te că nu ai avut dreptate, ministerul s-ar putea să plătească foarte mulţi bani pentru persoana respectivă’, a mai declarat Raed Arafat.

Ordinul privind informaţiile de interes public ce pot fi comunicate şi informaţiile exceptate de la comunicare, la nivelul Ministerului Sănătăţii, semnat de secretarul de stat Raed Arafat în luna august şi publicat luni în Monitorul Oficial, cuprinde în Anexa 3 o ‘listă a informaţiilor exceptate de la comunicare, pentru respectarea principiului confidenţialităţii’.

Printre aceste informaţii se numără rapoartele de control şi audit, sesizările şi documentele comisiei de disciplină, listele de inventariere a bunurilor, procesele verbale de constatare a contravenţiilor, statele de funcţii şi statele de plată.

Categorii: Știri

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Fill out this field
Fill out this field
Te rog să introduci o adresă de email validă.

Ți-ar putea plăcea