Sfatul specialistului Stil de viață Știri

DR. LAURA ENE – “PASTILA DE SLĂBIT”. Cum să cumperi inteligent

Cea de-a patra “pastilă de slăbit” prezentată de specialistul Medika TV, medicul nutriționist Laura Ene, e o adevărată lecție pentru noi toți. Indiferent că suntem sau nu la dietă, că ducem sau nu o luptă cu kilogramele în plus, cu toții trebuie să fim atenți atunci când mergem la cumpărături.

Dr. Laura Ene a prezentat câteva trucuri, astfel încât coșul de cumpărături să nu devină aglomerat și să nu plecăm de la magazin cu mai multe produse decât ne-am propus, mai ales atunci când vine vorba de alimente.

  • Nu pleca flămând(ă) la cumpărături. Mergi întotdeauna la cumpărături după ce ai mâncat.

Dacă vii direct de la serviciu, ai grijă să-ți iei o gustare înainte de a intra în hipermarket.

Altfel, întotdeauna coşul tău va fi mai plin decât ai nevoie şi cu alimente nepotrivite. Când îţi este foame este uşor să cumperi din impuls, pentru că totul ţi se pare apetisant. O simplă plimbare la magazin pentru a cumpăra câteva lucruri necesare, poate deveni pregătirea pentru o epopee culinară. În plus, magazinele sunt făcute să te atragă. Pentru a evita aceste tentaţii fă-ţi cumpărăturile după ce ai mâncat. Vei fi surprins(ă) de câtă presiune te scuteşte.

  • Fă-ţi o listă corectă de cumpărături de acasă şi respect-o!  

Pregăteşte o listă de cumpărături înainte de a ieşi din casă şi cumpără doar ce ţi-ai notat pe ea. Asigură-te că-ţi scrii lista când nu eşti flămând. Decide ce să cumperi înainte de a fi tentat de alimentele din supermarket.

De asemenea, spune specialistul Medika TV, fiecare om trebuie să aibă mereu în casă câteva produse care să nu-i lipsească.

Ouăle, carnea slabă și peștele, dar și lactatele degresate trebuie să nu lipsească niciodată din frigider. Iar atunci când mergem la cumpărături, să trecem pe listă alimente locale și de sezon.

Înainte de globalizare, mâncam în proporție covârșitoare fructe, legume și oleaginoase care cresc la noi. Nu era deloc plăcut că nu aveam opțiunea de a cumpăra oricând banane, portocale sau alte minuni exotice, însă, ca să reziste în timpul transportului, aceste alimente trebuie procesate și ambalate.

Când mănânci ceva care nu crește în țara ta e mai dificil să ai pretenția să nu conțină E-uri sau să fie crescute cu adevărat natural, în ritmul lor firesc, altminteri ar ajunge aici deja stricate. Oricum, în multe cazuri își pierd deja prospețimea înainte să ajungă pe rafturile magazinelor.

Mănâncă vara pepeni, cireşe, caise, căpşune, iar toamna prune, struguri, pere şi gutui. Legumele și fructele se pot păstra peste iarnă ca atare (rădacinoasele, cartofii, merele, perele) sau poți cumpăra sortimente congelate, dacă nu conțin conservanți.

Alege mereu legume proaspete – o salată este mereu o idee bună, uşor de preparat, plină de vitamine şi minerale, fructe proaspete sau congelate – pentru o gustare sau un smoothie răcoritor şi detoxifiant.

Legumele şi leguminoase congelate de la supermarket sau puse din vară – din care se prepară o masă rapidă sau o garnitură prin fierbere sau la abur în doar 10 minute.

Alege de asemenea cereale integrale, paste, orez integrale – au indice glicemic scăzut, reglează tranzitul intestinal si îndulcitor natural fără calorii care înlocuieşte cu succes zahărul în ceai, cafea, deserturi”,  spune medicul nutriționist Laura Ene.

La cumpărături, trebuie mereu să respectăm lista pe care am luat-o de acasă, iar cel mai bine e să ne facem un program de cumpărături, să ne stabilim una-două zile anume, ca să nu mergem zilnic la magazin. Un alt sfat esențial e să evităm pe cât posibil alimentele vândute la promoție 2 la preț de 1 și să nu punem pe listă alimente gata preparate.

Ferește-te de mezeluri și alimente la pungă! Conțin extrem de multi aditivi, coloranți, conservanți, numai alimente nu pot fi denumite. Atenţie la alimentele cu conţinut redus de grăsimi sau de zahăr! Sunt de evitat! Conţinut scăzut de grăsimi sau zahăr nu înseamnă şi puţine calorii. În zilele noastre, vedem din ce în ce mai multă mâncare cu un conţinut redus de grăsimi sau de zahăr, în unele cazuri, pentru că se folosesc înlocuitori. Dar există, totuşi, un risc, care apare din felul în care oamenii interpretează şi apoi folosesc termeni precum conţinut scăzut de grăsimi („low-fat”) sau „ fără zahăr”. De fapt, unele alimente pe care scrie că au puţine grăsimi conţin cel puţin la fel de multe calorii ca cele pe care pretind că le înlocuiesc. Acelaşi lucru este valabil şi pentru dulciurile dietetice. Aşadar, dacă întâlneşti alimente pe care scrie că au puţine grăsimi sau sunt fără zahăr, nu uita să verifici şi numărul de calorii. Pentru unii oameni, modul de prezentare al unor astfel de alimente are un efect ciudat: simt că pot mânca orice cantitate, dar astfel cresc numărul de calorii pe care le consumă”,  spune dr. Laura Ene.

De o importanță majoră este să citim cu mare atenție etichetele produselor.

“Cele mai sigure sunt alimentele care nu trebuie să aibă etichetă ca să știm ce conțin: carnea proaspătă, fructele, legumele. Dacă o etichetă are mai mult de trei-patru rânduri de ingrediente și deja începând de la al doilea rând trebuie să cauți pe internet sau într-o carte de biochimie ca să le înțelegi sensul, ceva nu este în regulă. Unui măr nu o să i se atașeze niciodată o etichetă; orice legumă crudă, orezul, pastele, fasolea boabe nu necesită lămuriri suplimentare, pe când chips-urile au n  necunoscute pe etichetă. Cu cât o mâncare este mai procesată, cu atât este mai săracă în nutrienți” , mai spune specialistul Medika TV.