Dr. Cristian Andrei: “Copilul trebuie să fie partener la deciziile care se iau cu privire la școala lui”

Într-o vreme în care școlile se închid sau se deschid în funcție de evoluția epidemiologică, iar copiii sunt obligați să respecte, la școală, o serie de reguli și să poarte măști, personajul principal nu a fost ascultat. Copilul nu a fost întrebat de autorități, de conducerile școlilor, de profesori și poate nici măcar de părinții care este părerea sa despre tot ce se întâmplă și despre regulile pe care trebuie să le respecte.

Cunoscutul medic specialist neuropsihiatru Cristian Andrei  spune că este foarte important modul în care îi sunt prezentate copilului regulile, astfel încât acestea să nu fie percepute într-un mod negativ.

Recomandarea mea este ca unui copil să nu-i impui foarte multe reguli. El trebuie să cunoască niște valori, vreo 2-3 reguli importante, care să fie cu DA în față, nu cu NU în față, să fie ca o poveste din care el să aibă satisfacția că reușește să facă acel lucru, nu că i se interzic lucruri și că este considerat vinovat pentru ceva. Noi avem ocazia ca pentru copiii noștri să profităm de perioada aceasta epidemiologică și să facem copiilor o educație nuanțată la situație, din care ei să câștige, nu să se considere văduviți”,  a spus, la Medika TV, dr. Cristian Andrei.

Specialistul a vorbit și despre rolul părinților în educație. Recomandarea dr. Cristian Andrei este ca părinții să fie mai apropiați nu doar de copiii lor, ci și de ceilalți părinți ai colegilor copiilor, astfel încât să se creeze o mare familie, bazată pe încredere.  O astfel de atitudine sănătoasă, crede dr. Andrei, în care copii, părinți și profesori sunt parteneri, poate duce la eliminarea măștii în colectivitatea respectivă.

Eu le recomand părinților să facă microcomunități. Adică măcar bazat pe clasa respectivă, unde copiii se cunosc deja între ei, au prietenii și știu cam ce comportamente riscante sau ne-riscante au între ei, tot așa să fie și părinții acestor copii din clasă, să formeze o comunitate. Din punct de vedere medical, a avea o comunitate coerentă te ferește de infecții și conservă în același timp valoarea socială a grupului. Părinții în continuare se întâlnesc, părinții socializează, clasa ia decizii comune, iar toată această clasă poate să fie ca o familie. Noi în familiile noastre suntem uniți, avem 3 generații în câte o familie, ne știm, avem încredere unii în alții, că n-o să ne infectăm reciproc. Și stăm în casă fără măști. Eu visez la acest moment, că elevii vor putea sta în clasă fără măști, iar părinții să fie și ei garanții acestei siguranțe comune. Și se poate, dacă părinții comunică între ei. E mai important decât se alocă pentru clasă și alte discuții. Dacă părinții simt că școala este a lor, trebuie să ia școala în primire, să o ajute. Există părinți care îl atacă pe un profesor, apoi vin alții și îl atacă. Aș vrea să nu mai existe astfel de curente, părinții să ajungă la niște valori comune pentru siguranța lor, a familiilor lor și pentru dezvoltarea copiilor lor. Recomandarea mea e să înceapă această asociere”, a mai spus dr. Cristian Andrei la Medika TV.

Specialistul în neuropsihiatrie spune că lucrul cel mai important este ca adulții să înceapă să îi asculte pe copii, inclusiv să fie consultați în luarea deciziilor importante.

Este foarte important să fie ascultat copilul. Chiar dacă nouă ni se pare că nu are datele necesare și  nu are puterea de a decide, copilul are de multe ori niște informații extrem de utile pentru părinți: ce coleg nu s-a simțit bine, care este comportamentul colegilor, ce crede el despre un profesor sau altul. Copiii sunt purtători de informații.  Iar copilul trebuie să fie partener la deciziile care se iau cu privire la școala lui”, a conchis medicul neuropsihiatru Cristian Andrei.

Tags: , , ,

Ți-ar putea plăcea

De interes