Știri

DESCHIDEREA ȘCOLILOR, MOTIV DE CONTROVERSE. Ce nu s-a luat în calcul pentru data de 14 septembrie

Anunțul președintelui Klaus Johannis cu privire la ce ce va întâmpla cu școlile din luna septembrie a generat numeroase controverse, atât în rândul părinților, profesorilor și elevilor, cât și pe scena politică.

Șeful statului a anunțat că modul în care va începe școala și se vor derula cursurile va rămâne la latitudinea fiecărui județ, în funcție de situația epidemiologică locală.

Autoritățile ar urma să țină cont în luarea unei decizii de trei scenarii: scenariul verde, care înseamnă că în localitatea respectivă e mai puţin de o persoană confirmată cu COVID-19 în ultimele 14 zile, scenariul galben – între 1 şi 3 persoane pozitive în decurs de 14 zile și scenariul roşu, care  se aplică unde au apărut mai mult de trei bolnavi noi în localitatea respectivă, în ultimele 14 zile, la mia de locuitori, situație în care școlile se închid.

„Autorităţile au dovedit că totul se face cu jumătăţi de măsură. În Constanţa ar putea fi suspendate cursurile dacă am avea 900 de cazuri pe zi timp de mai multe zile, iar atunci va fi prea târziu să vorbim de prevenirea numărului de cazuri. Dacă apare un singur caz într-un liceu, trebuie ca activitatea să fie suspendată, iar DSP să realizeze ancheta epidemiologică imediat. Am aşteptat decizii ferme, dar se pare că am asistat la simple declaraţii, aşa cum s-a întâmplat încă din luna martie”, a declarat Andreea-Sabina Spătariu, preşedintele Asociaţiei Elevilor din Constanţa, citată de Mediafax.

Pe de altă parte,  președintele Federației Naționale a Asociațiilor de Părinți a atras atenția că există riscul să se ajungă la procese în instanță, în cazul unor eventuale infectări ale elevilor la școală.

Unii părinţi sunt de acord, alţii nu. Mereu vor fi discuţii. Sper ca Ministerul Educaţiei să nu renunţe la contractul între familie şi şcoală, sunt familii care nu vor să îşi trimită copiii la şcoală, care nu vor riscuri. Trebuie să dai posibilitatea familiei să decidă dacă îşi trimite copilul la şcoală. E nevoie de un compromis şi de solidaritate. Germania a obligat părinţii să îşi trimită copiii la şcoală. Nu ştiu dacă acest cod verde va obliga şi la noi şi va exclude acest contract. Dacă da, în eventualitatea unor contaminări, colile şi directorii ar putea fi daţi în judecată de familii şi nu ne dorim asta. Faptul că şcoala îndeplineşte condiţiile igienico-sanitare nu înseamnă că se exclude riscul de infectare. Copilul merge cu mijloacele de transport în comun, interacţionează în afara şcolii. Nu se garantează că copilul va fi protejat”, a spus la Digi 24 Iulian Cristache, președintele Federației Naționale a Asociațiilor de Părinți.

Maricela Cobuz, deputat PSD și membru în comisia de sănătate a Camerei Deputaților, a transmis, printr-un comunicat de presă, că așteaptă o decizie clară care să vină de la Ministerul Sănătății.

Accesul la educaţie este un drept constituţional, iar începând cu luna martie 2020, când a fost impus în România sistemul de învăţământ online, peste 250.000 de elevi nu au avut acces la internet, aceştia fiind privaţi de dreptul la educaţie. Profesorii, elevii şi părinţii aşteaptă un răspuns clar privind începerea anului şcolar din partea ministrului Educaţiei, doamna Monica Anisie, care poate avea ca reper deciziile celorlalte state din UE privind acest aspect. Procesul de deschidere a şcolilor din România trebuie să fie o prioritate pentru actuala guvernare, lăsând la o parte politizarea învăţământului. Învăţământul online nu este o soluţie pentru şcolarizarea elevilor din România. Soluţiile dezinfectante şi măştile de protecţie la ore ar trebui să fie asigurate obligatoriu atât elevilor, cât şi profesorilor de către Ministerul Educaţiei. Testarea periodică a cadrelor didactice care ar urma să predea la catedră este o soluţie la care nu s-a gândit actuala guvernare.Solicit public ministrului Educaţiei o comunicare clară privind începerea noului an şcolar”,  a transmis deputatul Marcela Cobuz.

Un punct de vedere similar a împărtășit și senatoarea Liliana Sbîrnea, membră a comisiei pentru educație a Senatului. Cadru didactic și fost inspector școlar, Sbîrnea a declarat la televiziunea regională Focus TV :

“Dacă astăzi copilul merge la școală, mâine părintele poate afla că școala se închide și intră în scenariul galben sau roșu, iar copilul rămâne acasă. Cum procedează părinții care nu-și pot supraveghea copiii, dacă se trece de la scenariul verde la altul de pe o zi pe alta? Apoi nu s-a discutat despre suplimentarea personalului. Dacă se începe în scenariul galben, automat trebuie suplimentat personalul? Cum se face această suplimentare? ”

Liliana Sbîrnea a adăugat că sunt multe probleme fără soluții în acest moment, inclusiv varianta învățământului online.

„Sunt multe aspecte la care nu s-au identificat soluții viabile. Iar dacă vorbim de digitalizare, e clar că nu toți copiii vor avea acces la sistemul de educație așa cum impune legea. Au fost aproximativ 500.000 de copii care nu au avut acces la educație în această perioadă. Licitație se face pentru 250.000 de tablete. Cu restul copiilor ce facem, cum au acces la educație?”, a mai spus Liliana Sbârnea.