Sarah Groover și Ruth Gotian sunt două profesioniste care activează în organizații medicale. Sarah Groover este doctorand la Universitatea de Stat din Oklahoma și vicepreședinte al Asociației Americane de Științe Medicale din Westford, Massachusetts. Ruth Gotian are o experiență de aproape trei decenii în coordonarea de programe pentru dezvoltarea învățământului superior medical și a centrelor medicale academice. Experiența pe care au acumulat-o le-a ajutat să descopere cum poate un mentor să îi ajute pe cursanții săi să atingă potențialul maxim. Într-un articol publicat recent de Nature sub semnătura celor două autoare, se arată că există cinci mari super puteri care pot transforma pe cineva în mentor.
Ca peste tot în lume, și în America, oamenii de știință au de-a face în cariera lor, la un moment dat, cu situația în care trebuie să instruiască studenți sau grupuri de cercetători, să-i integreze într-un grup și să lucreze cu ei în echipă. Pentru asta îi recomandă experiența lor în domeniul științific în care s-au remarcat, dar nu și o pregătire specifică pentru mentorat. De aici până la încercări nereușite sau chiar eșecuri frustrante atât pentru profesor, cât și pentru cei care învață, nu e decât un pas. Succesul poate fi obținut prin identificarea și dezvoltarea unor ”abilități de putere” sau super puteri care permit unui profesor (mentor) să comunice eficient, să se corecteze cu ceilalți, să se adapteze în situații imprevizibile și să aibă o minte deschisă la ceea ce e nou. ”Nu e niciodată prea târziu să dezvolți aceste abilități” spun cele două autoare. Dar care sunt aceste super puteri?
Lucrul în echipă. Este esențial ca între un mentor și restul grupului să se stabilească o relație de încredere și respect reciproc. Pentru asta, un mentor trebuie să îi motiveze pe membrii echipei și să le folosească acele puncte forte pe care le au. Atunci când un lider împarte sarcini sau evaluează o activitate, este important ca cei din grup să afle de la el că timpul și contribuțiile lor sunt apreciate.
Comunicarea constituie un element cheie în succesul unei echipe. Capacitatea de a face cunoscute sarcinile fiecăruia, de a planifica, de a asculta diferitele puncte de vedere ale celor din echipă, toate acestea sunt esențiale pentru o bună comunicare.
Angajament și corectă evaluare. Pentru a avea o bună reputație ca lider, este bine să promiți mai puțin și să oferi peste așteptări. Ca și conducător al unui grup, poți identifica persoanele potrivite cărora să le delegi sarcini. Dar, pentru asta, trebuie să fii realist și să nu iei asupra ta mai mult decât poți duce. Asta ar putea trage înapoi toată echipa, în final.
Adaptabilitatea. Să fii flexibil și să inovezi este esențial pentru succesul unui lider. Uneori apar situații urgente și, dacă reușești să rămâi optimist și să te concentrezi asupra soluțiilor, asta te va ajuta. Nu îți fie frică să ieși din zona de confort!
Să fii receptiv și empatic. Cele mai productive grupuri sunt întotdeauna cele care valorifică acea capacitate de a aduce soluții diferite, creative sau neconvenționale.Poate fi o provocare serioasă mai ales dacă ai de-a face cu un grup în care sunt oameni de vârste diferite sau care vin din medii și culture diferite. Interesele și preocupările acestor persoane trebuie să fie cunoscute. Nu ezitați să faceți să se audă exact acele voci ale unor persoane care, de obicei, sunt trecute cu vederea! Este responsabilitatea conducătorului echipei să se asigure că vocile lor sunt ascultate.