Sănătatea în România Sfatul specialistului Știri

Ce se întâmplă dacă reacțiile adverse apar la 4-5 zile după vaccinare

sursa foto: Digi24

Subiectul reacțiilor adverse la vaccinul anti-COVID este unul controversat, chiar dacă numărul persoanelor care prezintă reacții este relativ mic în comparație cu al celor care se vaccinează.

Potrivit Comitetului Național pentru Coordonarea Activităților de Vaccinare împotriva COVID-19, în România s-au înregistrat până acum 6049 reacții adverse la un număr de 1.826.786 de doze de vaccin administrate. Asta înseamnă o rată a reacțiilor de 3,3 la 1000 de doze administrate, în cele mai multe cazuri fiind vorba de reacții ușoare.

Au existat însă și persoane care au raportat reacții adverse la câteva zile după vaccin, iar șeful CNCAV spune că apariția acestora trebuie să îngrijoreze persoanele care le raportează, întrucât în cele mai multe cazuri ar putea fi semnele unei infecții cu noul coronavirus.

Ne putem îngrijora atunci când aceste reacții adverse sau aceste manifestări clinice apar la cel puţin patru-cinci zile de la prima doză sau de la momentul la care efectuăm vaccinul. Nu că ar fi o reacţie adversă atipică, ci pentru că s-ar putea să fie, de fapt, semne evocatoare pentru infecţia cu SARS-CoV-2, ceea ce însemnă că trebuie să testăm în situaţia respectivă, să nu confundăm o aşa-zisă reacţie adversă la vaccin cu debutul clinic al maladiei COVID-19. În general, majoritatea reacţiilor adverse apar în prima zi de la vaccinare şi durează câteva ore sau o zi, două zile”, a declarat col. dr. Valeriu Gheorghiță, șeful CNCAV, la Antena 3.