Sănătatea în România Sfatul specialistului

AUTISMUL VIRTUAL, CUM NE PROTEJĂM COPIII.Psiholog: „Tehnologia trebuie folosită cu sens”

Despre impactul negativ al tehnologiei asupra creierului copiilor există numeroase studii. Specialiștii atrag, încă o dată, atenția cu privire la faptul că mințile celor mici pot fi modificate astfel încât ei să nu mai recunoască mediul în care trăiesc.

Autismul virtual este o formă de manifestare întâlnită la copiii care utilizează, din ce în ce mai mult, mijloacele tehnologice, precum laptopul, tableta electronică sau telefonul inteligent, în detrimentul activităților care le-ar putea stimula creierul. „Eu personal de când lucrez cu copii și adolescenți, constat toate aceste modificări care apar în comportamentul copiilor, în percepția lor asupra lucrurilor și îmi dau seama cât de mult ne schimbă tehnologia, pentru că, de fapt, creierul funcționează cu ceea ce îi dăm. Sunt deja 10 ani de când se vorbește despre autismul virtual. Efectele sunt vizibile. Vedem clar cum un copil se dezvoltă în altă direcție decât trebuie. Copilul este captat de mediul virtual și nu mai interacționează cu mediul înconjurător. Când vom înțelege că trebuie să reducem timpul de utilizare a tehnologiei, atunci vom vedea reacțiile copilului.” a explicat psihologul Lorena Diaconescu, la Medika TV.

Ceea ce este important ca părinții să facă este să le ofere acces copiilor către mijloacele tehnologice într-un mod responsabil. Temporizarea utilizării acestora este una dintre soluțiile oferite de specialiști. „Din păcate, de foarte mulți ani, părinții își lasă copiii cu bona digitală. E foarte simplu să-i dea copilului un telefon, o tabletă sau să-i pornească televizorul și să-l lase captat de ce se întâmplă acolo. Trebuie să recunoaștem că tehnologia ne ajută, dar acolo unde există exces avem o problemă. Tocmai de aceea este nevoie să temporizăm accesul copiilor la aceste dispozitive” a mai explicat psihologul Lorena Diaconescu, pentru Medika TV.

Pentru a nu ne expune copiii pericolelor generate de autismul virtual, utilizarea mijloacelor tehnologice de către aceștia ar trebui să se facă în funcție de vârstă. Astfel, până la 18 luni, copilul nu are voie să stea în fața micilor ecrane. Între 18 și 24 de luni expunerea trebuie să fie de maximum 30 de minute pe zi, dar doar în prezența unui adult. De asemenea, între 2 și 6 ani, copiii pot urmări micile ecrane doar cel mult o oră pe zi, iar în jurul vârstei de 12 ani timpul de utilizare al mijloacelor tehnologice nu ar trebui să depășească 2 ore.