Sunați la 112 numai dacă aveți cu adevărat nevoie iar dacă doriți informații despre noul coronavirus apelați linia TELVERDE 0800.800.358.
Mesajul la responsabilitate într-o perioadă extrem de grea este lansat de reprezentanții Serviciului de Telecomunicații Speciale, care în perioada 25 februarie – 18 martie au preluat peste 12.000 de apeluri referitoare la virusul COVID-19. În foarte multe cazuri, cetățenii au sunat la numărul unic de urgență 112 pentru a afla informații despre coronavirus, fără a avea urgențe reale.
Redăm mai jos doar câteva dintre apelurile date la 112 nefondat, în contextul crizei de coronavirus.
- Un apelant al numărului 112 a dorit să afle dacă „mai merg trenurile” și dacă „poate merge în alt oraș?”;
- Un apelant a sunat la numărul de urgență pentru a întreba dacă „este deschisă poșta”;
- O persoană a dorit să afle dacă poate merge „luni la bancă”, având în vedere declararea stării de urgență;
- O persoană a sunat la 112 să anunțe că „un văr a venit din Italia și este bolnav de coronavirus”, apoi a închis imediat telefonul. La reapelarea operatorului STS, persoana a recunoscut că „se joacă fiindcă este șmecher”;
- Un apelant fumător, aflat în izolare, a sesizat la numărul de urgență că nu mai are țigări și vrea ca cineva să meargă să îi ducă la domiciliu;
- Supărat că a fost părăsit de concubină, un cetățean a anunțat că femeia „s-a întors acum 2 zile din Italia și are febră”;
- Un bărbat a sunat la 112 pentru a afla ce restricții sunt „pentru că urmează să fac nuntă”.
- O persoană aflată în carantină la domiciliu a întrebat la 112 dacă poate ieși 2-3 minute în fața blocului;
- Mai mulți apelanți au sunat să anunțe lipsa banilor sau a hranei;
- Un cetățean a dorit să știe dacă „se fac teste la domiciliu” pentru că și el dorește un astfel de test;
- O femeie a anunțat că a venit din Franța un bărbat „clandestin cu o mașină”. Deși bărbatul respectiv nu a părăsit locuința, femeia era revoltată „de ce nu a fost sechestrat la vamă?”;
- O persoană a sesizat la 112 că este ținută abuziv în casă din cauza coronavirusului și nu are mâncare pentru pisică. Aceasta a amenințat că va lua legătura cu televiziunile pentru a semnala acest abuz;
- O persoană aflată în izolare la domiciliu, venită din Belgia, a sunat la 112 să solicite o zi de învoire pentru a merge într-o altă localitate unde trebuia să semneze un contract;
- Un apelant a sunat să afle în ce condiții poate să organizeze o pomană cu mai multe persoane, ca urmare a unui deces în familie;
- O persoană a dorit să afle de unde poate obține o adeverință prin care să se ateste faptul că nu este confirmată cu coronavirus;
- O doamnă a dorit să afle dacă este obligatorie carantina în situația în care soțul ei vrea să plece în Olanda și să se întoarcă în România;
- Un angajat al unei spălătorii auto a întrebat la 112 dacă are dreptul să nu vină la serviciu pe durata stării de urgență;
- Un cetățean a sunt să întrebe: „De ce nu închid toate fabricile? Că unii colegi nu vor să recunoască faptul că li s-au întors rudele din străinătate”;
- Un bărbat a întrebat dacă „are voie vecinul să cheme zugravii să zugrăvească, având în vedere că e situație de urgență?”;
- O persoană a sunat la 112 să întrebe dacă „izolarea unui membru implică izolarea familiei” sau „Eu rămân în izolare, dar soția se poate duce la cumpărături?”.
Apelarea abuzivă, falsă sau pentru a face glume la numărul 112 se sancționează cu amendă în cuantum de până la 5.000 de lei. Constatarea contravențiilor și aplicarea amenzilor se fac de către personalul Ministerului Afacerilor Interne