Unitățile de Primiri Urgențe sunt cele mai aglomerate secții ale spitalelor din țara noastră. Deși există coduri în care fiecare pacient este încadrat, oamenii reclamă zilnic faptul că trebuie să aștepte cu orele pentru o consultație. În realitate, niciun pacient nu este indiferent medicilor de gardă. Toți primesc îngrijiri medicale și tratament, în funcție de urgența pe care o au.
La „Sistemul Medikal”, emisiune prezentată de Eugenia Foarfecă, medicul Bogdan Oprița, șeful UPU-SMURD București, a explicat care este rolul protocolului de triaj și în ce culori sunt încadrați bolnavii care așteaptă mai mult timp până când primesc îngrijirile medicale pe care le solicită.
„Fără aceste protocoale de triaj ar fi o debandadă totală și nu numai la noi în țară, ci peste tot. Protocolul de triaj a fost upgradat printr-un ordin de ministru, acum câțiva ani. El are în esență referințe din protocolul de triaj de la Manchester, care este modulul de protocol de triaj cam peste tot în lume. Timpii de așteptare, în funcție de resurse, sunt încadrați într-o anumită categorie de triaj. Pot spune că problemele nu sunt pentru urgențe de cod roșu sau cele de cod galben care necesită preluare imediată. Apar urgențele de cod verde și cele de cod albastru. Acestea sunt cazurile care stau în așteptare. Dar, bineînțeles, un caz care vine prima dată foarte zgomotos poate să nu fie o urgență majoră și, invers, un caz care nu ridică prea multe probleme, poate deveni o urgență majoră. Procesul de triaj este unul dinamic” a spus, în direct la Medika TV, dr. Bogdan Oprița.
Mai mult, medicul a creionat și un profil al pacienților care vin cel mai des la Unitățile de Primiri Urgențe pentru consultații.
„ Noi putem să constatăm posteriorii că un anumit caz nu reprezenta urgență medicală. Până nu l-am consultat, până nu l-am investigat, nu putem spune asta. Pacientul, în general, ajunge în structura de primiri urgențe atunci când nu mai poate. Înseamnă că durerea care trena de câteva zile a devenit foarte puternică, se poate întâmpla ca tusea care îl supăra de atâta vreme dintr-o dată devenit de nesuportat… Și atunci, ce structură este deschisă non-stop? Unitatea de Primiri Urgențe! Și atunci omul se adresează acestei unități. Bineînțeles, că foarte mulți dintre pacienții care ajung la noi, îi investigăm, constatăm că nu sunt o urgență, că poate unii au nevoie de investigații și tratament în ambulator și atunci li se fac aceste recomandări, li se dă o scrisoare medicală, ca ei să-și continue tratamentul. Aici este problema, că unii dintre acești pacienți nu înțeleg și revin a doua zi sau a treia zi, spunând că li s-au exacerbat simptomele și practic restul de investigații nu ajung să le mai facă. Dar acești pacienți nu sunt foarte mulți” a mai spus dr. Bogdan Orpița.
Indiferent de resursele medicale care sunt alocate acestor pacienți, toți trebuie tratați corespunzător. „Atunci când vine un pacient cu o suferință reală, poate exagerată, nu ai cum să nu-l tratezi. Sub masca unor probleme ușoare se poate ascunde o dramă medicală și atunci a trimite un pacient acasă poate să însemne uneori agravarea stării acestuia sau poate chiar decesul. De aceea până una alta, toți pacienții care sosesc în Unitatea de Primiri Urgențe, dintr-un motiv sau altul, trebuie să fie examinați. Noi suntem cei care putem să excludem dacă acel caz este o urgență sau nu” a explicat dr. Bogdan Oprița.