Haosul creat de pandemie dă peste cap și activitatea celor care dețin afaceri în domeniul HoReCa (hoteluri, restaurante, cafenele). Puternic afectat de criza sanitară, reprezentanții acestui domeniu de activitate cer autorităților reguli mai clare în legătură cu felul în care ar trebui să-și desfășoare activitatea în actualele condiții.
Scăderea ratei de incidență a cazurilor a generat un val de relaxare și, implicit, redeschiderea barurilor, teraselor sau restaurantelor. Mulți administratori ai acestor localuri au privit însă neîncrezători cifrele, așa că au decis să amâne momentul redeschiderii. O explicație e că în România nu există încă reguli clare cu privire la felul în care domeniul HoReCa ar trebui să-și desfășoare activitatea în timpul crizei sanitare. În actualele condiții, afacerile în acest domeniu depind doar de cifre care, de la o zi la alta, se pot schimba.
„Unii colegi din industrie sunt îndreptățiți să facă asta. Putem funcționa cu până la 30% din capacitate, pentru că avem sub 3/1000 de locuitori incidență. Ce ne facem peste 3 zile sau 5 zile, dacă avem o incidență peste 3/1000 de locuitori? Trebuie să închidem, corect? Nimeni nu gândește ce face acel proprietar de restaurant, care pentru a deschide 3, 4, 5 zile trebuie să achiziționeze materii prime și consumabile, trebuie să-și plătească oamenii, trebuie să-și găsească oamenii dacă nu cumva ei au plecat. Pentru că se întâmplă ca unii angajați să nu rămână în șomaj tehnic, pentru că oamenii vor să câștige bani. Ce fac proprietarii aceia care după 3 zile trebuie să închidă din nou? Pierderea de materie primă, de energie, de tot ce se consumă, va fi scoasă în cele 3 zile de funcționare? În niciun caz! Ce trebuie să avem noi este o constantă în toată chestiunea asta. Avem nevoie să știm că dacă dăm drumul restaurantelor și nu vorbim despre noi, patronii, ci despre angajați. Avem nevoie să știm: oare închidem peste 3 zile sau mergem mai departe și ne luăm toate măsurile?”, a atras atenția Radu Tănase, membru în conducerea „HORA”, organizație patronală a proprietarilor de hoteluri și restaurante, în direct la Medika TV.
Medicii atrag de asemenea atenția cu privire la faptul că în România nu există criterii clare prin care activitățile economice să se desfășoare în condițiile crizei sanitare, totul depinzând de cifre.
„Am insistat foarte mult în spațiul public asupra acestor criterii. Sunt de acord că trebuie să existe criterii pentru relaxare și criterii pentru impunerea unor restricții, însă gândiți-vă că 2,99 față de 3,01 va impune relaxarea sau restricția. Am spus foarte clar că în medicină nu se merge cu valori exacte. Trebuie să fie un interval, pentru că diferența este foarte mică, pentru că poți să deschizi la 2,99 și să închizi la 3,99. Din punct de vedere medical nu este nicio diferență. Va trebui să fie create anumite intervale de referință pentru impunerea acestor măsuri. S-au menținut aceste praguri fixe care nu fac altceva decât să dea posibilitatea ca peste 2 zile, când o să fie 3,01, să se închidă din nou toate restaurantele și peste o săptămână să se redeschidă”, a declarat dr. Radu Țincu, la Medika TV.
Potrivit reglementărilor în vigoare, o rată de incidență sub 3/1000 de locuitori permite oricărui administrator din domeniul HoReCa să-și deschidă afacerea, însă la o capacitate de doar 30%.