Subsecretarul de stat în Ministerul Sănătăţii, dr. Raed Arafat, a declarat, marţi, că noul elicopter din dotarea SMURD este al doilea din cele şase achiziţionat prin acordul-cadru semnat de Ministerul Sănătăţii pe patru ani pentru asistenţa de urgenţă.
‘Elicopterul are un modul medical care poate să fie scos sau schimbat cu alte module dacă trebuie, este dotat ca şi ambulanţa de tip C , de Terapie Intensivă de nivel înalt, cu defibrilator, monitor, toate echipamentele suplimentare de monitorizare invazivă, ventilator pompe de injecţie pentru medicamente. În el poate să meargă un medic şi un asistent şi doi piloţi, în plus poate fi adaptat în el un incubator pentru transport nou-născuţi în stare critică’, a explicat dr. Arafat.
Acesta a precizat că elicopterul va pleca la Iaşi şi-l va înlocui pe cel de Poliţie care a operat până acum şi va deservi zona Moldovei.
‘În Bulgaria nu prea există elicoptere pentru urgenţe medicale, în Ungaria operează cinci, Cehia are vreo zece operate tot cu Ministerul de Interne cu Poliţia, Grecia ştiu că are vreo cinci elicoptere funcţionale pe urgenţă, însă o perioadă au funcţionat cu armata, le-au dat o perioadă la o firmă privată, după care le-au luat înapoi, şi operează din nou armata. Au foarte mari probleme la nivelul insulelor şi au mari probleme cu evacuarea pacienţilor şi folosesc avioane şi elicoptere, nu ne comparăm cu Franţa şi Germania unde au un număr foarte mare de elicoptere”, a afirmat acesta.
Potrivit acestuia, planul MS este de opt elicoptere până în 2014.
”Planul nostru de funcţionare ţine seama şi de posibilităţile de finanţare, degeaba avem 20 de elicoptere dacă nu avem posibilităţi de finanţare, creştem încet încet. Planul nostru acum este de opt elicoptere până în 2014, să fie funcţionale permanent. Ar trebui un al nouălea de rezervă să înlocuiască atunci când sunt probleme de revizie. După asta trebuie făcută o analiză suplimentară şi să vedem unde mai sunt necesare puncte, cel mai probabil va fi pe partea montană, pentru salvare montană, pe încă câteva puncte izolate, unde trebuie neapărat elicopter. Vom analiza cu Inspectoratul de Aviaţie şi vom veni cu un plan pentru 2014 – 2018 să zicem. Până în 2014 sunt prevăzute opt baze aeriene funcţionale, anul acesta la final ajungem la cinci, rămân trei pentru 2013, eventual începutul lui 2014 şi un avion. Necesităţile se calculează şi după tipul de intervenţie şi de reacţie, fiecare elicopter va avea o zonă de deservire. Acum mergem pe intervenţiile primare, adică mergem la locul accidentului, la treizeci de minute pe calea aerului, cu maşina asta înseamnă o oră – o oră şi ceva, pentru intervenţiile secundare, transfer între spitale mergem până la distanţa de o oră o oră şi ceva, uneori şi mai mult să preluăm pacientul’, a explicat subsecretarul de stat.
Dr. Arafat a spus că anul acesta au fost efectuate aproape 1.000 de intervenţii şi numărul este în creştere, fiind posibil ca în acest an să se ajungă la peste 2.000 de intervenţii.
În legătură cu deficitul de personal, dr. Arafat a reliefat că o analiză recentă a arătat că, deşi ca număr personalul din asistenţa de urgenţă a crescut puţin comparativ cu 2009, la fel numărul rezidenţilor, deficitul este destul de mare, ajungând la 40% – 45%.
El a mai spus că un număr important de rezidenţi când termină pleacă imediat în alte ţări.