Educația pare să protejeze adulții în vârstă, în special femeile, împotriva pierderilor de memorie, potrivit unui studiu realizat de cercetătorii de la Georgetown University Medical Center, publicat în revista Aging, Neuropsychology și Cognition.
Potrivit rezultatelor, copiii – în special fetele – care urmează școala mai mult timp vor avea abilități de memorie mai bune la bătrânețe. Aceasta poate avea implicații asupra pierderii de memorie în boala Alzheimer și în alte demențe.
Studiul a testat memoria declarativă la 704 adulți cu vârste cuprinse între 58 și 98 ani. Memoria declarativă se referă la capacitatea noastră de a ne aminti evenimente, fapte și cuvinte, cum ar fi locul în care ați pus cheile sau numele unui vecin. Participanților li s-au prezentat desene cu obiecte, iar după câteva minute li s-a testat memoria despre aceste obiecte. Cercetătorii au descoperit că problemele de memorie au devenit progresiv mai grave odată cu înaintarea în vârstă. Cu toate acestea, mai mulți ani de educație timpurie au combătut aceste pierderi, în special la femei. La bărbați, câștigurile de memorie asociate cu fiecare an de învățământ au fost de două ori mai mari decât pierderile înregistrate în fiecare an de îmbătrânire. Cu toate acestea, la femei, câștigurile au fost de cinci ori mai mari. De exemplu, abilitățile de memorie declarativă ale unei femei de 80 de ani cu diplomă de licență ar fi la fel de bune ca cele ale unei femei de 60 de ani, cu studii superioare. Astfel, patru ani de educație suplimentară compensează pierderile de memorie de la 20 de ani de îmbătrânire.
“Deoarece învățarea informațiilor noi în memoria declarativă este mai ușoară dacă este legată de cunoștințele pe care le avem deja, mai multe cunoștințe ar trebui să conducă la abilități de memorie mai bune, chiar ani mai târziu”, a spus Michael Ullman, profesor la Universitatea Georgetown și autor principal al studiului. „Dovada sugerează că fetele au adesea o memorie declarativă mai bună decât băieții, deci educația poate duce la câștiguri mai mari de cunoștințe la fete”, spune Ullman.
La studiu au participat persoane dintr-o populație non-occidentală (taiwaneză). Participanții au variat în numărul de ani de învățământ, de la niciunul la studii absolvite. Cercetările viitoare sunt necesare pentru a testa dacă rezultatele se generalizează la alte populații, spune Ullman. „Aceste descoperiri pot fi importante, mai ales luând în considerare populația care îmbătrânește rapid la nivel global. Rezultatele susțin eforturi suplimentare pentru creșterea accesului la educație. S-a constatat că educația întârzie debutul bolii Alzheimer”, a mai spus Ullman.